Förslag runt företag

  • Hemsidan bör ej vara en blogg som ger kunden frågor om det verkligen är ett företag eller bara en privatperson som skriver om privata händelser och publicerar familjebilder.
  • Skapa en enkel struktur på hemsidan för att kunderna lättare ska hitta exempelbilder och prislistor.
  • Ha ett galleri på ex. 50 mycket bra bilder från olika fotograferingar/sammanhang inordnade i kategorier för att visa kunden bredden på vad du kan.
  • Tryck upp visitkort, skapa tillgänglighet för företaget på ex. Skype, MSN osv.
  • Var tydlig med vad företaget erbjuder, lägg inte ut illustrationer eller visa upp restaureringar som företaget inte utför.
  • Lägg aldrig ut ogenomtänkta bilder som kan dra ner kvalitetsintrycket för ditt företag. Ex. solnedgångsbild över vattnet med lutande horisont.
  • Var kritiskt när vid fotograferingen, se på omgivningen, skuggor, objekt i bakgrunden. Planera bilderna. Ta heller lite extra tid och arbeta med bilden på plats.
  • Ligg lite lägre än branschpriserna i början, hitta inte på egna priser. Ta ut 40 SEK per mil och inte gratis resa inom 15 mil. I teorin skulle då ett porträtt som kostar 350 SEK för kunden kosta företaget 390 SEK om man bara räknar bensinkostnaden som 13 SEK per liter vid en förbrukning av 1 liter per mil under 2 x 15 mil.
  • Fotografera i RAW (+ ev. jpg). Här finns mer spelrum om en bild blir felexponerad.
  • Använd Adobe Lightroom för att arkivera, tagga, backup och justera bilder.
  • En bra skärm med kalibreringsverktyg och ett ställe med ett någorlunda konstant ljus när du arbetar med bilderna.
  • En bra backupenhet för fotoarkivet/kundregister/bokföring, även backup som finns utanför företagets väggar.
  • Skilj på företagets ekonomi och din egen, investera i bra verktyg (kamera, objektiv, stativ, skärm)  från början för att erbjuda kunderna ”det bästa”. Det är trots allt dessa verktyg som ska ge inkomst till företaget.
  • Håll alltid utrustningen laddad, klar och rengjord.
  • Erbjud fysiska fotoalbum från ex bröllop.
  • Speciella erbjudanden runt högtider, ex. i början av december för julkort som kan locka kunder.
  • Var ute och dokumentera evenemang och händelser runt bygden. Visa att du fotar och prata med folk om ditt företag. Berätta vad du gör och säg att bilderna kommer till företagets hemsida. Skriv ihop en kort text och lägg ut som en artikel. Gratisreklam som når ut. Kan resultera i arkvibildsförsäljning.
  • Gör reklam i lokaltidningar, anslagstavla vid kyrka för ex. bröllopsfotografering.
  • Skaffa djup kunskap inom foto, läs tidningar, böcker och instruktionsvideos. Bli expert inom ett eller två områden och stick ut från resten av fotograferna. Skaffa en egen stil, följ inte massorna.
  • Fråga kunniga om osäkerheten slår till. Ett bröllop eller ett dop går inte i repris.
  • Ha roligt.
Annonser