Se motiv – hur jag fotograferar del 1

Nu när vi är i startgroparna för att festivaler och andra evenemang drar igång tänkte jag att det kunde vara intressant att läsa lite om hur jag tänker sekunderna före slutaren gör sitt jobb. När jag är ute och fotograferar går mina ögon hela tiden runtom platsen där jag är för tillfället. Beroende på vilket objektiv jag har tänker jag i olika bildutsnitt. Ett bildutsnitt är innehållet som ryms i själva bilden, ramen. Översiktsbild visar omgivningen och exempelvis en person som befinner sig där. Helbild är när en hela kroppen på en person ryms i bilden, halvbild är då när halva kroppen syns. Närbild kan således bestå av ansiktet och detaljbilden visar enbart öga.

Festivaler/evenemang
Under dessa tillfällen jobbar jag mycket med ett Sigma 50-500 och 18mm vidvinkel för att snabbt kunna komponera spännande bilder. Jag ser oftast på enskilda individer eller grupperingar som är intressanta. Det kan vara ansiktsuttryck, en rörelse eller något som talar om något för betraktaren. Nu följer ett par bilder tagna under Stadsfesten i Skellefteå, Matfesten och en skolavslutning sommaren 2008.

Solglasögon och kontakt. Här såg jag en grupp som kom gående efter en tvärgata i Skellefteå och många hade solglasögon på sig. Här väntade jag på att mannen i mitten skulle titta upp och ge lite kontakt med betraktaren.

Solglasögon och kontakt. Här såg jag en grupp som kom gående efter en tvärgata i Skellefteå och många hade solglasögon på sig. Här väntade jag på att mannen i mitten skulle titta upp och ge lite kontakt med betraktaren. Tycker att det är mannen i mitten som gör själva bilden och därför valde jag att centrera honom. (Sigma 50-500)

Rökande kvinna glassar i solen. Denna bild tog jag för att kvinnan såg så skönt avslappnad ut med cigaretten. GB Glace-parasollet tog jag med för att göra bilden lite klurigare.

Rökande kvinna glassar i solen. Denna bild tog jag för att kvinnan såg så skönt avslappnad ut med cigaretten denna fina sommardag. Väntade till damen log för att ytterligare förstärka detta. GB Glace-parasollet tog jag med för att göra bilden lite klurigare tillsammans med bildnamnet "Glassar i solen". (Sigma 50-500)

Översiktsbild av publiken. 18mm objektiv. Här står jag uppe på en rullstolsläktare med kameran upphissad på ett 150cm enbensstativ. Riktade kameran nedåt i cirka 45 grader för att få balans i bilden. Bilden består av fem delar, publiken, höger och vänster del på sidan av scenen, scenen och himlen.

Översiktsbild av publiken. 18mm objektiv. Här står jag uppe på en rullstolsläktare med kameran upphissad på ett 150cm enbensstativ. Riktade kameran nedåt i cirka 45 grader för att få balans i bilden. Bilden består av fem delar, publiken, höger och vänster del på sidan av scenen, scenen och himlen. (Sigma 18-50 2,8)

Publik och scen. Kameran upphissad på 150cm enbensstativ. Bilden består av fem delar. Scenen, avgränsningen framför, publiken, trädet och den svarta ytan till höger.

Publik och scen. Kameran upphissad på 150cm enbensstativ och 18mm. Bilden består av fem zoner. Scenen, avgränsningen framför, publiken, trädet och den svarta ytan till höger. Tog denna för att dokumentera en avståndet mellan publiken och artisten. (Sigma 18-50 2,8)

Båtens sista sommar. Tagen med 18mm vidvinkel. Även denna bild består av fem delar. Himlen, kilformen av träden, vattnet, gräset och själva båten.

Båtens sista sommar. Tagen med 18mm vidvinkel. Även denna bild består av fem zoner. Himlen, kilformen av träden, vattnet, gräset och själva båten. Här är det helheten med den harmoniska platsen och färgerna som gör bilden intressant för betraktaren. Här hade det varit ett brott att inte ta med omgivningen med vidvinkel. Sommarkänsla på topp vid en avslutningskväll för skolan som jag dokumenterade.

Vinprovning. Här utnyttjar jag den vita tältduken i bakgrunden för att få djup i bilden. Det är extra viktigt att hålla ett öga på vitbalansen och att ytan just så pass ligger under överexponerat för att få med detaljer i bakre ledet av vinglas.

Vinprovning. När jag såg dessa glas uppradade fick jag idén till "Endless feast" då jag såg den vita bakgrunden. Här utnyttjar jag den vita tältduken i bakgrunden för att få djup i bilden. Det är extra viktigt att hålla ett öga på vitbalansen och att ytan just så pass ligger under överexponerat för att få med detaljer i bakre ledet av vinglas.