Uppdateringar från juni, 2010 Visa/dölj trådning av kommentarer | Tangentbordsgenvägar

  • Fredde Marklund 19:55 den 2 June, 2010 Direktlänk | Svara
    Etiketter: , , skogspromenad   

    Kvällspromenad i skogen #foto 

    Här är några bilder från skogspromenaden.

     
  • Fredde Marklund 16:48 den 2 June, 2010 Direktlänk | Svara
    Etiketter: , , evenemang, festival, , Matfesten, Stadsfesten Skellefteå   

    Se motiv – hur jag fotograferar del 1 

    Nu när vi är i startgroparna för att festivaler och andra evenemang drar igång tänkte jag att det kunde vara intressant att läsa lite om hur jag tänker sekunderna före slutaren gör sitt jobb. När jag är ute och fotograferar går mina ögon hela tiden runtom platsen där jag är för tillfället. Beroende på vilket objektiv jag har tänker jag i olika bildutsnitt. Ett bildutsnitt är innehållet som ryms i själva bilden, ramen. Översiktsbild visar omgivningen och exempelvis en person som befinner sig där. Helbild är när en hela kroppen på en person ryms i bilden, halvbild är då när halva kroppen syns. Närbild kan således bestå av ansiktet och detaljbilden visar enbart öga.

    Festivaler/evenemang
    Under dessa tillfällen jobbar jag mycket med ett Sigma 50-500 och 18mm vidvinkel för att snabbt kunna komponera spännande bilder. Jag ser oftast på enskilda individer eller grupperingar som är intressanta. Det kan vara ansiktsuttryck, en rörelse eller något som talar om något för betraktaren. Nu följer ett par bilder tagna under Stadsfesten i Skellefteå, Matfesten och en skolavslutning sommaren 2008.

    Solglasögon och kontakt. Här såg jag en grupp som kom gående efter en tvärgata i Skellefteå och många hade solglasögon på sig. Här väntade jag på att mannen i mitten skulle titta upp och ge lite kontakt med betraktaren.

    Solglasögon och kontakt. Här såg jag en grupp som kom gående efter en tvärgata i Skellefteå och många hade solglasögon på sig. Här väntade jag på att mannen i mitten skulle titta upp och ge lite kontakt med betraktaren. Tycker att det är mannen i mitten som gör själva bilden och därför valde jag att centrera honom. (Sigma 50-500)

    Rökande kvinna glassar i solen. Denna bild tog jag för att kvinnan såg så skönt avslappnad ut med cigaretten. GB Glace-parasollet tog jag med för att göra bilden lite klurigare.

    Rökande kvinna glassar i solen. Denna bild tog jag för att kvinnan såg så skönt avslappnad ut med cigaretten denna fina sommardag. Väntade till damen log för att ytterligare förstärka detta. GB Glace-parasollet tog jag med för att göra bilden lite klurigare tillsammans med bildnamnet "Glassar i solen". (Sigma 50-500)

    Översiktsbild av publiken. 18mm objektiv. Här står jag uppe på en rullstolsläktare med kameran upphissad på ett 150cm enbensstativ. Riktade kameran nedåt i cirka 45 grader för att få balans i bilden. Bilden består av fem delar, publiken, höger och vänster del på sidan av scenen, scenen och himlen.

    Översiktsbild av publiken. 18mm objektiv. Här står jag uppe på en rullstolsläktare med kameran upphissad på ett 150cm enbensstativ. Riktade kameran nedåt i cirka 45 grader för att få balans i bilden. Bilden består av fem delar, publiken, höger och vänster del på sidan av scenen, scenen och himlen. (Sigma 18-50 2,8)

    Publik och scen. Kameran upphissad på 150cm enbensstativ. Bilden består av fem delar. Scenen, avgränsningen framför, publiken, trädet och den svarta ytan till höger.

    Publik och scen. Kameran upphissad på 150cm enbensstativ och 18mm. Bilden består av fem zoner. Scenen, avgränsningen framför, publiken, trädet och den svarta ytan till höger. Tog denna för att dokumentera en avståndet mellan publiken och artisten. (Sigma 18-50 2,8)

    Båtens sista sommar. Tagen med 18mm vidvinkel. Även denna bild består av fem delar. Himlen, kilformen av träden, vattnet, gräset och själva båten.

    Båtens sista sommar. Tagen med 18mm vidvinkel. Även denna bild består av fem zoner. Himlen, kilformen av träden, vattnet, gräset och själva båten. Här är det helheten med den harmoniska platsen och färgerna som gör bilden intressant för betraktaren. Här hade det varit ett brott att inte ta med omgivningen med vidvinkel. Sommarkänsla på topp vid en avslutningskväll för skolan som jag dokumenterade.

    Vinprovning. Här utnyttjar jag den vita tältduken i bakgrunden för att få djup i bilden. Det är extra viktigt att hålla ett öga på vitbalansen och att ytan just så pass ligger under överexponerat för att få med detaljer i bakre ledet av vinglas.

    Vinprovning. När jag såg dessa glas uppradade fick jag idén till "Endless feast" då jag såg den vita bakgrunden. Här utnyttjar jag den vita tältduken i bakgrunden för att få djup i bilden. Det är extra viktigt att hålla ett öga på vitbalansen och att ytan just så pass ligger under överexponerat för att få med detaljer i bakre ledet av vinglas.

     
    • jensa66 18:43 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

      Bilden på båten och den på glasen är storartade. Briljanta helt enkelt. Som skapade för att säljas som tavlor i storformat.

      Har du slagit en blixt eller använt reflexskärm på båtens skuggsida?

      Glasen är så bra. En genialisk bildidé exekverad med perfektion. Underbart helt enkelt.

      • darksidedesign 19:22 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

        Åh, tack ska du ha! Det enda som jag gjort är att ställa in kameran som jag ville ta bilderna. Kom inte ihåg om det var någon blixt involverad i båtbilden men tror inte det.

        Glasen är jag själv rätt nöjd över och ja, det skulle gå göra en snygg tavla. Fler sådana här inlägg kommer!

    • Mia* 19:00 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

      Jag tycker mig ha sett den där båtbilden förut, men den är bara så fruktansvärt snygg – jag blir lite stum och mållös.

      Än en gång, tack för tankeväckande inspiration! Det är just sådana här inlägg jag vill läsa, både för att lära mig och för att det är intressant i sig att få ta del av tankarna bakom.

      • darksidedesign 19:24 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

        Det kan nog stämma att du sett den tidigare. Att du blir stum och mållös är för mig det bästa betyget.

        Det kommer fler liknande inlägg om hur jag tänker och fungerar runt foto. Tack!

    • Peter R 20:33 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

      Men hallåå, snyggt skrivet och en bra dokumentation. När jag såg översta bilden fick jag precis samma reaktion som du senare skrev, dvs jag såg bilden först innan jag läste 🙂

      Som de andra sa, grym båtbild och härliga färger. Gillar djupet som båten skapar med bakgrunden.

      Lite annorlunda med vinglasen men klart spännande inlägg där traditionell komp hade skapat ”en bild som alla andra”. Snyggt!

      • darksidedesign 20:40 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

        Tjena!

        Visst är det spännande med alla otaliga komp som man kan göra. Det gäller att göra detta blixtsnabbt när man är ute på fält.

        Båtbilden verkar vara ett blickfång och personligen tycker jag den är rätt bra. Även vinglasen är intressanta i sin enkelhet.

        Tack för din kommentar!

    • Danne (@dcarlbom) 22:53 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

      Mycket bra skrivet, och även jag giller verkligen din glasbild.

      Riktigt kul att få läsa om hur du faktiskt ser bild innan du tar den, det är vi nog många som gör men man tänker liksom inte på det på samma sätt.

      Ser fram emot fortsättningen!

      • darksidedesign 12:34 den 3 juni, 2010 Direktlänk | Svara

        Tack Danne!

        Mer texter och bilder kommer under sommaren som visar hur jag tänker och jobbar med min kamera. Tack så mycket för kommentaren!

  • Fredde Marklund 15:58 den 2 June, 2010 Direktlänk | Svara
    Etiketter: , , naturstig, se motiv   

    En bild blir till – ljuset 

    Här tänkte jag visa lite hur jag tänker runt ljuset i mina bilder. Jag älskar det naturliga ljuset och särskilt i naturen.

    Vi gick ute denna härliga sommardag och vi hamnade efter en mysig stig. Efter denna stig var det otroligt ljus och detta ville jag visa på ett foto.

    Tog några testbilder för att enklare förklara detta.

    Mitt öga fastnade på detta ljuvliga lilla ställe. Vad kan man nu göra av detta? Är det här den färdiga bilden? Nej, långt ifrån. Vi börjar med att kompensera ner till -2.33...

    Mitt öga fastnade på detta ljuvliga lilla ställe. Vad kan man nu göra av detta? Är det här den färdiga bilden? Nej, långt ifrån. Vi börjar med att kompensera ner till -2.33...

    Vid -2.33 börjar ytor med mest ljus träda fram och vi kan se vart det kan vara intressant att komponera en bild. Nu återstår att hitta något intressant.

    Vid -2.33 börjar ytor med mest ljus träda fram och vi kan se vart det kan vara intressant att komponera en bild. Nu återstår att hitta något intressant.

    Här hittade jag ett underbart ljus och ett par blad som sticker upp. Kan det vara något att fota?

    Här hittade jag ett underbart ljus. Vad finns här då? En mörk bakgrund, en brun och fin rot tillsammans med...

    ...ett par blad som sticker upp. Kan det vara något att fota? Visst kan det vara spännande. Nu återstår det att komponera bilden.

    ...ett par blad som sticker upp. Kan det vara något att fota? Visst kan det vara spännande. Nu återstår det att komponera bilden.

    Jag valde att ta en stående bild för att få med barren i förgrunden, den mörka bakgrunden med mystiska detaljer. Så enkelt kan man komponera en naturbild i fem steg.

    Jag valde att ta en stående bild för att få med barren i förgrunden, den mörka bakgrunden med mystiska detaljer. Så enkelt kan man komponera en naturbild i fem steg.

    Samtliga bilder är tagna med Tamron 90mm 2,8 vid f3.2 och ISO 200.

     
    • Mia* 16:36 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

      Tack, hördu! Det här är för mig ett inspirerande inlägg, som både ger mig idéer och får mig att tänka ett eller två steg längre. Och gudarna ska veta att jag behöver all hjälp jag kan få – att plåta är roligt, men inte nödvändigtvis lätt. 🙂

      • darksidedesign 16:55 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

        Tack Mia!
        Det är just därför jag ska börja skriva lite mer om just foto och hur jag tänker kring denna konstform. Bildexempel och kortfattad text är som jag själv skulle uppskatta. Roligt att du gillar det!

    • Helena 16:46 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

      Så bra med exempelbilder!

    • jensa66 18:37 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

      Ett bra exempel på en synnerligen framgångsrik metodik. Du ser saker mycket på samma sätt som jag. Vore oerhört intressant att få fotografera tillsammans med dig och säkert lära av varandras sätt att nyfiket upptäcka detaljer.

      Storslagna vyer i all ära men detaljbilder är fascinerande och kräver sin fotograf både avseende förmåga att se bilden, att komponera och att röra sig runt motivet för att hitta den där speciella vinkeln.

      • darksidedesign 19:29 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

        Tack Jensa!

        Det skulle vara riktigt skoj att vara ute tillsammans och plåta storslagna bilder. Tänkte köra fler liknande inlägg som man lätt kan hänga med i.

        Dags att klura på ett nytt intressant inlägg känner jag…

    • Ulrica 19:00 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

      Hej,

      Dessa typer av inlägg gillar jag. Bilder och text som förklara hur du tänkt.

      Ger inspiration.

      Super. Läser och tittar gärna på mer.

      • darksidedesign 19:31 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

        Hej Ulrica!

        Det är meningen att ge inspiration på ett lättförstått sätt. Själv är jag ingen fan av otroligt långa och krångliga texter som kan förklaras med ett par rader och bildexempel.

        Mer kommer!

    • Peter R 20:41 den 2 juni, 2010 Direktlänk | Svara

      Snyggt igen 🙂

      Lärorikt, lär få skippa A-läget snart och växa upp till att bli vuxen. M here we go 🙂

      Exempelbilder gör mycket, enklare att förstå och därmed behövs inte krånglig text utan bara stödord.

c
skapa ett nytt inlägg
j
nästa inlägg/nästa kommentar
k
föregående inlägg/föregående kommentar
r
Svara
e
Redigera
o
visa/göm kommentarer
t
gå till toppen
l
gå till inloggning
h
visa/göm hjälp
shift + esc
Avbryt