Begravning, feber, frossa &… fredagsmys?

Natten var inte den bästa på länge. Klara åkte på feber igår och hade närmare 39 grader, hade svårt för att sova och vred på sig en del. Johanna kände sig seg och jag var inte helt mig själv heller. Så började dagen…

Idag klockan elva var det begravning för min mormor. Begravningar är ju aldrig roligt att gå på. Detta var dagen då jag för en gång på nära tjugo år fick träffa mina kusiner, det var lite glädje i denna sorgens dag. På något sätt så smakar den goda smörgåstårtan alltid lite bittert. Inte på själva smaken utan i tankarna runt en närståendes bortgång. Trots omständigheterna var det trevligt. Det skulle vara roligt att lära känna mina kusiner igen, i vuxen ålder.

Mormor fick ett långt liv där hon under årens lopp skrev egen musik, texter, poesi och målade tavlor. Det tänkte jag på när jag lade ner rosen på kistan. Ett produktivt liv med sådant hon älskade att göra. Ett sådan liv som jag har nu. Ett sådant liv som alla skulle ha… Tryggare kan ingen vara.

