Min syn på foto, färg och ljus

Jag har fotograferat sedan 1987 och tar mellan 10-13 000 bilder per år. 1998 började jag med digital fotografering och har sedan dess haft olika modeller av digitalkameror. Fotograferar allt mellan himmel och jord från begravningar, bröllop, födslar, modeller och allt som är intressant.

En av mina stora förebilder är Joe McNally som är en mästare att utnyttja blixt utan att man förstår att allt är blixtljus. Sedan ett och ett halvt år har jag försökt kopiera och göra som honom med min trådlösa studio. Jag anser att ett foto som ska ses som konst också måste ha en själ och tanke bakom som genomstrålas till den färdiga bilden. Konst kan man aldrig stoppa och ska inte stoppas. Bilden nedan är tagen 02:41 en natt då jag fick en idé som var tvungen ut direkt. Resultatet blev en bild med atmosfär.

(C) Fredde Marklund

I mina bilder vill jag återskapa en känsla som ska väckas hos betraktaren. Jag använder mig gärna av ljus och färger som noggrant tänks igenom. Något som jag jämt tänker på är vad jag vill säga med mina bilder. Det värsta jag vet är när det väldigt tydligt syns att en blixt är använd. Följande bild är ett exempel hur jag utnyttjar en blixt lite subtilt för att belysa den längtande tjejens ansikte och styra fokus till henne.

(C) Fredde Marklund

Det finns ju så många olika sätt man kan skapa subtilt ljus för att få fram känslor och även balansera upp de olika delarna av bilden som annars stjäl fokus från det du vill framhäva. Här har vi den ljusa jackan som inte drar till sig blicken lika mycket som om jag hade låtit bli att använda blixt med softbox mot ansiktet.

Kylskåpsbilden nedan är tagen med ett grönt filter för att få lite liv ur den annars trasiga vitvaran som sett sina bästa dagar. Det gröna är en hyllning till kylskåpsbelysningen.
b36c7821d5d8fc364ef26be7014587bc

Det var lite kortfattat hur jag ser på fotografering och färg/ljus i bildskapandet. Fler inlägg kommer!

